Rädda snoken – bygg en tårta!

Snoktårta

Snoken som art är idag hotad då det inte finns lika många öppna komposter och gödeselstackar som förr. En snokhög/snoktårta innebär att vi blandar löv, pinnar och gräsklipp eller höstgödsel (beroende på var vi är någonstans) till en ca 2 meters stor hög. Här kan snoken lägga sina ägg under vinter eftersom det blir varmt och gott. Även andra djur som igelkotten, sorkar och kopparödlor kan använda sig av dessa högar. Att bygga snoktårtor kan vi göra över hela landet. Gör gärna det tillsammans, kretsstyrelsen och snokgruppen. Och bjud in lokalpressen.
En broschyr med fakta om snoken och hur "snoktårtor" byggs finns här.
Rekommenderas att skrivas ut i A3.

Snokhögsskylt att använda vid snokhögen/tårtan

Tips för att uppleva naturen!

Rikskansliet har tagit fram 92 olika tips på vad en grupp/familj/par kan göra ute för att uppleva naturen tillsammans. Tipsen kommer som två "upplevelsebingo". Ett om att känns igen djur och ett om årstider. Tipsen är hämtade ur boken "Hur ser man djur?" av Björn Bergenholtz samt "Ut i naturen" av Erik Hansson. På varje bingobricka finns det tomma vita rutor. De är till för att skriva in egna upplevelser. Gå ut tillsammans - upplev naturen och se till att få bingo.

Natursnokarnas historia

I samband med att Natursnokarna fyllde 30år 2021 gjordes broschyren för snoktårtorna och bingobrickorna. Även ett bildspel om Natursnokarnas historia finns.
Titta på den här

Jubileumskit

Jubileumskitet består av:

• 15 broschyrer om snoktårtor/äggläggningshögar
  • 10 x 2 inplastade utebingos (så att det kan användas vid fler tillfällen)
  • 1 pratmanus till powerpointen

Nedslag i Natursnokarnas 30-åriga historia

• 1987-1992
    I medlemstidningen Svensk Natur finns en avdelning med namn Barnens Natur på 5-6 uppslag. I läsarundersökningar hamnade Barnens Natur väldigt högt.
  • 1991
    Startskottet för Natursnokarna sker i Saltsjöbadskretsen, med ordförande Charlie Winjbladh i spetsen.
  • 1992
    Eva-Lena Neiman och Birgitta Franzen, rikskansliet, författar skriften "Tillsammans vänder vi vindarna - idéer för familjeverksamhet i Naturskyddsföreningen"
  • 1995
    Ylva Spångberg, Saltsjöbaden, myntar begreppet Natursnokarna. "Tänkte att man är ju ute och snokar i naturen. Barn är ju så nära marken och snokar så det passar som namn".
    Samma år blir Gunnel Hedman, rikskansliet, inspirerad av Saltsjöbadenkretsen och tar upp verksamheten på riksnivå för att få igång Natursnokarna över hela landet.
  • 1997
    Berit Forsberg, rikskansliet, tar fram skriften "Tips för Natursnokarna - att upptäcka naturen med barn", skriven av Stina Johansson och Kill Persson.
  • 2004
    Material med åtta stycken tips produceras, som blir väldigt uppskattade.
    Ulrika Erksell, rikskansliet, tar fram skriften "Natursnokarna - SNF:s Familjeverksamhet"
  • 2008
    Ylva Grudd, rikskansliet och Natursnokarnas grundare Charlie Winjblad utvecklar och strukturerar upp Natursnokarnas pedagogik i samarbete med Naturskoleföreningen.
  • 2011 - 2017
    Marknadsavdelningen lyckas få IKEA att sponsra Natursnokarna. Det ger verksamheten möjlighet att växa.
  • 2010 - 2013
    Anna Krusic och Ylva Grudd påbörjar träffar och utbildningar runt om i landet.
  • 2013
    Eva Lindberg, rikskansliet, vidareutvecklar träffarna till återkommande utbildningar med start i Umeå 2013.
  • 2014
    Första Natursnokslägret för medlemmar hålls i Kilsbergen i Örebro i anslutning till Riksstämman.
  • 2015
    Nationellt läger i Järna nära Stockholm, denna gång för aktiva Snokledare och deras familjer. Naturfalken - vårt "simborgarmärke" för artkunskap testas och introduceras.
  • 2017
    Natursnokars handbok "SnokBoken" kommer ut och ersätter ett lösbladssystem vid utbildningarna.
  • 2018 - 2021
    Ett nyhetsbrev skapas för intresserade av verksamheten. Utveckling av Snokledarutbildningar sker och ett s.k Snokråd startas. Rådet består av regionalt ansvariga snokledare.
    På rikskansliet arbetar Eva Lindberg, Bosse Bergenholtz och Ida Wahlund.
  • 2020
    Utveckling av utbildningar online. Snokboken kommer ut i en andra upplaga.
  • 2021
    Utvärdering av verksamheten görs av Marcus Dahlberg.
    Natursnokarna på rikskansliet består av Eva Lindberg och Marie Spörndly.

Antal utbildningar: 51
    Antal deltagare på utbildningarna: 448
    Antal medlemmar i ledargrupp på facebook: 359
    Antal prenumeranter på nyhetsbrev: 429

Dokument

Bli natursnoksledare!

Fysiska och digitala utbildningar!

Bli ledare
Gillas av 1